اولین دوره طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد
به نقل از خبرگزاری ایکنا1401/1/24کد خبر 1401162491149
(تصویر شماره 1)
(تصویر شماره 2)
به گزارش ایکنا، اولین دوره طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی در بنیاد قرآن با حضور بیش از چهل تن از مدیران داخلی بنیاد قرآن در ماه مبارک رمضان، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین زاده افتتاح شد.
حجت الاسلام حسین زاده ابتدا به مبانی و اهداف این دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به صدور بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و ضرورت توجه و اقدام بر مبنای جهاد تبیین و از سوی دیگر منشور شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص سیاستگذاری های کلان قرآنی، بنیاد قرآن بر آن شد که نسبت به بازبینی سیاست ها و راهبردهای خود اقدام کرده و در کنار فعالیت های معمول خود بخشی از ظرفیت این بنیاد را به فعالیت های ضروری مطروحه و مسائل درگیر جامعه اسلامی از قبیل پژوهش های راهبردی و کاربردی، تولید علوم دینی، اسلامی سازی علوم انسانی و ارائه راهکار جهت اصلاح نظام مدیریتی کشور و امثال آن اختصاص دهد.
وی افزود: در همین راستا، طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی با توجه به مفاهیم ناب قرآنی تهیه و تدوین شد. در این طرح برخلاف آنچه که در اغلب طرح های مشابه در سراسر کشور به تعلیم و آموزش بهای اصلی داده می شود، با تاکید بر تزکیه و تقدم آن بر تعلیم و تربیت مدیران با تاکید بر استفاده از اساتید مهذب اقدام شده است.
در ادامه حسین زاده افزود: اولین دوره به آموزش و تربیت مدیران داخلی بنیاد قرآن اختصاص دارد و هدف از آن تبیین و توجیه محتوای این دوره و نظارت بر تحقق اهداف آن می باشد، لذا با توجه به توافق ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمان ها، این طرح قابل ارائه در سازمان های مختلف با توجه به ماموریت های آنها خواهد بود.
گفتنی است در جلسه اول این دوره که با عنوان «مدیریت و رهبری در قرآن» بود اسماعیل منصوری لاریجانی به مبانی مدیریت در قرآن اشاره کرد و با اشاره به آیه 30 سوره بقره «و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها» تصریح کرد: مراد از این خلافت علم و آگاهی است که ملائک در مقابل آن سجده می کنند و علامه طباطبایی نیز به این موضوع در المیزان اشاره می کند. البته این را هم می دانید که ملائک یک بار بر انسان کامل سجده ننموده اند بلکه این سجده مدام ادامه دارد. در حقیقت فرشتگان در مقابل اسماءالله سجده کردند و انسان کامل مظهر اسماءالله است. همه انسان ها باید تلاش کنند تا به مقام خلیفه اللهی برسند و اسماءالله در انسان ها به فعلیت برسد. از طرف دیگر خداوند در آیه 53 سوره فصلت می فرماید: «سنریهم ایتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبیین لهم انه الحق» و دو زمینه و دو بستر برای سیر و حرکت انسان معرفی می کند که یکی انفسی و دیگری آفاقی است. در انفسی هر انسان باید خودش اقدام به سیر و حرکت با توجه به انسان کامل انجام دهد اما در آفاقی که در حقیقت همان مدیریت و رهبری بیرونی است یعنی نظام اجتماعی و سیاسی است چه کسی سزاوارتر از انسان کامل است که خلافت الهی را بر عهده بگیرد.
در جلسه دوم آیت الله قائم مقامی به موضوع مبانی شناخت، منابع و ابزارهای شناخت در قرآن اشاره کرد و آیات متعدد و شواهد مختلفی را بر این امر ارائه کرد و با نمونه هایی از قرآن و احادیث بر آنها استشهاد کرد و به دانش پژوهان ارائه کرد.
در جلسه سوم نیز حجت الاسلام دهقان به مسائل حقوقی مسئولیت زمامداران در قبال مردم و مسئولیت مردم در قبال زمامداران اشاره کرد و با ارائه مدلی در این زمینه به تبیین و ارائه نظریه استخراجی خود ادامه داد. در ادامه وی مدل را به سه حلقه زنجیر به هم پیوسته تشبیه کرد که در طرفین آن مسئولین و مردم قرار دارند و حلقه اتصال بین این دو به همت و همکاری فیمابین بستگی دارد وتحقق اهداف جامعه اسلامی با مشارکت و همکاری این دو عنصر تحقق می یابد، هرچه حضور خالصانه و با رعایت تقوای الهی باشد و طرفین حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند جامعه به رشد و تعالی سریع تر می رسد و هرچه این حلقه وصل ضعیف تر باشد رشد جامعه و تعالی آن نیز با کندی و تاخیر صورت می گیرد.انتهای پیام
(تصویر شماره 2)
به گزارش ایکنا، اولین دوره طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی در بنیاد قرآن با حضور بیش از چهل تن از مدیران داخلی بنیاد قرآن در ماه مبارک رمضان، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین زاده افتتاح شد.
حجت الاسلام حسین زاده ابتدا به مبانی و اهداف این دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به صدور بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و ضرورت توجه و اقدام بر مبنای جهاد تبیین و از سوی دیگر منشور شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص سیاستگذاری های کلان قرآنی، بنیاد قرآن بر آن شد که نسبت به بازبینی سیاست ها و راهبردهای خود اقدام کرده و در کنار فعالیت های معمول خود بخشی از ظرفیت این بنیاد را به فعالیت های ضروری مطروحه و مسائل درگیر جامعه اسلامی از قبیل پژوهش های راهبردی و کاربردی، تولید علوم دینی، اسلامی سازی علوم انسانی و ارائه راهکار جهت اصلاح نظام مدیریتی کشور و امثال آن اختصاص دهد.
وی افزود: در همین راستا، طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی با توجه به مفاهیم ناب قرآنی تهیه و تدوین شد. در این طرح برخلاف آنچه که در اغلب طرح های مشابه در سراسر کشور به تعلیم و آموزش بهای اصلی داده می شود، با تاکید بر تزکیه و تقدم آن بر تعلیم و تربیت مدیران با تاکید بر استفاده از اساتید مهذب اقدام شده است.
در ادامه حسین زاده افزود: اولین دوره به آموزش و تربیت مدیران داخلی بنیاد قرآن اختصاص دارد و هدف از آن تبیین و توجیه محتوای این دوره و نظارت بر تحقق اهداف آن می باشد، لذا با توجه به توافق ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی سازمان ها، این طرح قابل ارائه در سازمان های مختلف با توجه به ماموریت های آنها خواهد بود.
گفتنی است در جلسه اول این دوره که با عنوان «مدیریت و رهبری در قرآن» بود اسماعیل منصوری لاریجانی به مبانی مدیریت در قرآن اشاره کرد و با اشاره به آیه 30 سوره بقره «و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها» تصریح کرد: مراد از این خلافت علم و آگاهی است که ملائک در مقابل آن سجده می کنند و علامه طباطبایی نیز به این موضوع در المیزان اشاره می کند. البته این را هم می دانید که ملائک یک بار بر انسان کامل سجده ننموده اند بلکه این سجده مدام ادامه دارد. در حقیقت فرشتگان در مقابل اسماءالله سجده کردند و انسان کامل مظهر اسماءالله است. همه انسان ها باید تلاش کنند تا به مقام خلیفه اللهی برسند و اسماءالله در انسان ها به فعلیت برسد. از طرف دیگر خداوند در آیه 53 سوره فصلت می فرماید: «سنریهم ایتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبیین لهم انه الحق» و دو زمینه و دو بستر برای سیر و حرکت انسان معرفی می کند که یکی انفسی و دیگری آفاقی است. در انفسی هر انسان باید خودش اقدام به سیر و حرکت با توجه به انسان کامل انجام دهد اما در آفاقی که در حقیقت همان مدیریت و رهبری بیرونی است یعنی نظام اجتماعی و سیاسی است چه کسی سزاوارتر از انسان کامل است که خلافت الهی را بر عهده بگیرد.
در جلسه دوم آیت الله قائم مقامی به موضوع مبانی شناخت، منابع و ابزارهای شناخت در قرآن اشاره کرد و آیات متعدد و شواهد مختلفی را بر این امر ارائه کرد و با نمونه هایی از قرآن و احادیث بر آنها استشهاد کرد و به دانش پژوهان ارائه کرد.
در جلسه سوم نیز حجت الاسلام دهقان به مسائل حقوقی مسئولیت زمامداران در قبال مردم و مسئولیت مردم در قبال زمامداران اشاره کرد و با ارائه مدلی در این زمینه به تبیین و ارائه نظریه استخراجی خود ادامه داد. در ادامه وی مدل را به سه حلقه زنجیر به هم پیوسته تشبیه کرد که در طرفین آن مسئولین و مردم قرار دارند و حلقه اتصال بین این دو به همت و همکاری فیمابین بستگی دارد وتحقق اهداف جامعه اسلامی با مشارکت و همکاری این دو عنصر تحقق می یابد، هرچه حضور خالصانه و با رعایت تقوای الهی باشد و طرفین حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند جامعه به رشد و تعالی سریع تر می رسد و هرچه این حلقه وصل ضعیف تر باشد رشد جامعه و تعالی آن نیز با کندی و تاخیر صورت می گیرد.انتهای پیام