تابآوری؛ کلید طلایی رشد کودکان و نوجوانان
سعید قدیری مقدمگروه اجتماعی1403/11/14کد خبر 1403b28522
تابآوری از جمله مهارتهای اساسی است که به کودکان و نوجوانان کمک میکند تا با چالشها، مشکلات و سختیهای زندگی روبهرو شوند و ضمن سازگاری با شرایط دشوار، به شکلی مثبت به رشد و پیشرفت خود ادامه دهند. این توانایی شامل مقابله با استرس، بازیابی از شکستها و یادگیری از تجربیات ناخوشایند است. تابآوری مفهومی دینامیک است و در نتیجه تعامل بین عوامل فردی و محیطی شکل میگیرد. در این راستا بررسی فرآیندهای تابآوری در سنین مختلف بسیار مهم است، زیرا قابلیتها و نیازهای افراد در مراحل مختلف رشد تغییر میکند.
در کودکی، تابآوری بهطور معمول از طریق تعامل با والدین، خانواده و محیط آغاز میشود. ارتباط نزدیک و حمایتگرانه با والدین، بهویژه در سالهای نخست زندگی، زمینهساز توسعه تابآوری در کودکان میشود. کودکانی که احساس امنیت و تعلق در محیط خانواده دارند، بهمراتب در مقابله با مشکلات بهتر عمل میکنند. در این مرحله، ایجاد محیطی پایدار، پر از محبت و حمایت عاطفی میتواند به کودکان کمک کند تا اعتمادبهنفس اولیه خود را برای مواجهه با چالشها تقویت کنند. همچنین فرصتهایی برای بازی آزاد و تجربه کردن به کودکان اجازه میدهد تا از اشتباهات خود درس بگیرند و توانایی حل مسئله را در خود پرورش دهند.
در سالهای میانی کودکی، مدرسه و تعاملات اجتماعی با همسالان به عوامل کلیدی در شکلگیری تابآوری تبدیل میشوند. کودکان در این سن نیاز به یادگیری مهارتهای اجتماعی، مانند حل تعارض، همکاری، و سازگاری با گروههای مختلف دارند. آموزگاران و مربیان میتوانند با ایجاد محیطی امن و حمایتگرانه در مدرسه و تشویق کودکان به پرسیدن سؤالات و بیان مشکلات خود، به تقویت تابآوری کمک کنند. فعالیتهای گروهی نظیر ورزش، هنر یا پروژههای گروهی، نیز به کودکان فرصت میدهد تا چالشهای مشترک را تجربه کنند و یاد بگیرند چگونه بر آنها غلبه کنند.
در دوره نوجوانی، که مرحلهای حساس از زندگی است، تابآوری با تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی همراه میشود و فرآیند پیچیدهتری پیدا میکند. نوجوانان به دنبال استقلال بیشتر، هویتیابی و جایگاه خود در اجتماع هستند و ممکن است با فشارهای اجتماعی، اضطراب تحصیلی و حتی مسائل مربوط به تغییرات عاطفی مواجه شوند. در این بازه سنی، حمایتهای خانوادگی همچنان نقش مهمی ایفا میکنند، اما نوجوانان نیاز دارند خودشان نیز مهارتهای مقابلهای پیشرفتهتر را بیاموزند. مهارتهایی مانند کنترل هیجانات، مدیریت استرس و تفکر انتقادی به نوجوانان اجازه میدهد تا عملکرد سالمتری در مواجهه با مشکلات داشته باشند. داشتن دوستانی قابل اعتماد و روابط اجتماعی مثبت نیز میتواند تابآوری آنها را تقویت کند.
یکی از مفاهیم مهم در فرآیند تابآوری، نقش عوامل محافظتی است که میتوانند تأثیر عوامل استرسزا و خطرناک را کاهش دهند. این عوامل شامل روابط حمایتگرانه، دسترسی به منابع آموزشی و تربیتی، و وجود الگوهای مثبت در زندگی افراد هستند. برای مثال، یک معلم یا مربی دلسوز میتواند تأثیر بسیار مثبتی در زندگی کودکان و نوجوانان داشته باشد و آنها را به مسیری سالمتر هدایت کند.
همچنین، یکی از جنبههای مهم تابآوری، یادگیری از تجارب است. کودکان و نوجوانانی که بهجای فرار از مشکلات، یاد میگیرند که با آنها روبهرو شوند، مهارتهای لازم برای حل مسئله را تقویت میکنند. این مهارتها نهتنها به افزایش اعتمادبهنفس آنها منجر میشود، بلکه باعث میشود در آینده با چالشهای زندگی بهتر برخورد کنند. البته باید توجه داشت که تابآوری لزوماً به معنای عدم تجربه استرس یا ناراحتی نیست، بلکه به معنای توانایی مواجهه با آنها و بازیابی است.
در نهایت، تابآوری مهارتی قابل یادگیری و تقویت است که میتوان آن را از سنین پایین آغاز کرد و در طول زندگی گسترش داد. کودکان و نوجوانانی که مهارتهای تابآوری را در خود پرورش میدهند، نهتنها در برابر مشکلات قویتر خواهند بود، بلکه به شکلی مثبتتر با دنیای اطراف خود تعامل خواهند کرد و زندگی سالمتر و رضایتمندانهتری را تجربه خواهند نمود. تربیت تابآوری در کودکان و نوجوانان نیازمند توجه و همکاری بین خانوادهها، مدارس و جامعه است تا آنها برای آیندهای پربارتر آماده شوند.
مطالب را در این رابطه دنبال کنید:
نقش کلیدی خانواده در تقویت تابآوری فرد جمعه 12 بهمن 1403تابآوری: کلید موفقیت در برابر بحرانها چهارشنبه 10 بهمن 1403جشن تکلیف 7 هزار دانشآموز با افتخار و شادی پنجشنبه 11 بهمن 1403درگذشت مادر شهیدان عباسی اسکندانی؛ نماد فداکاری مادران شهدا جمعه 12 بهمن 1403نصب المان شهدای دانشآموز مدرسه قطب راوندی قم سهشنبه 2 بهمن 1403