نقش حیاتی معلمان در ارتقای تابآوری دانشآموزان
سعید قدیری مقدمگروه اجتماعی1404/1/17کد خبر 1404136148

معلمان به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزش و پرورش، نقشی کلیدی در شکلگیری شخصیت و رشد اجتماعی و عاطفی دانشآموزان دارند. یکی از مهمترین وظایف معلمان، ایجاد محیطهای آموزشی حمایتی است که به تابآوری دانشآموزان کمک میکند. تابآوری به توانایی فرد برای سازگاری با چالشها و فشارهای زندگی و بازگشت به وضعیت عادی پس از بحران اشاره دارد. در این راستا، معلمان میتوانند با اعمال رویکردهای مناسب، بستری فراهم کنند که دانشآموزان احساس امنیت، حمایت و تعلق داشته باشند.
برای ارتقای تابآوری دانشآموزان، اولین قدم ایجاد محیطی امن و حمایتی است. معلمان باید با ایجاد ارتباط مثبت و سازنده با دانشآموزان، اعتماد و ارتباط عاطفی را در کلاس درس برقرار کنند. این ارتباط به دانشآموزان این امکان را میدهد که احساس کنند در کنار معلم خود حمایت میشوند و در مواجهه با مشکلات، میتوانند به او مراجعه کنند. این اعتماد به نفس در دانشآموزان، آنها را به افراد مقاومتری تبدیل میکند که قادر به مدیریت چالشهای زندگی هستند.
معلمان همچنین باید به نیازهای عاطفی و اجتماعی دانشآموزان توجه کنند. با شناخت بهتر از مشکلات و چالشهایی که هر دانشآموز ممکن است با آنها مواجه باشد، آنها میتوانند بهطور موثرتری به ارائه حمایتهای عاطفی و عملی بپردازند. به عنوان مثال، معلمان میتوانند با درک مشکلات خانوادگی، اجتماعی یا اعتباری دانشآموزان، روشهای خاصی برای کمک به آنها ارائه دهند. این فرآیند نه تنها به تقویت تابآوری آنان کمک میکند، بلکه محیط یادگیری را نیز به فضایی مثبت و تشویقکننده تبدیل مینماید.
ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و حمایتگر به معلمان این امکان را میدهد که توانمندیهای انسانی و اجتماعی دانشآموزان را شناسایی کرده و آنها را در توسعه این توانمندیها یاری کنند. مهارتهای اجتماعی، نظیر ارتباط موثر، همکاری، و حل مساله، از آن دسته مهارتهایی هستند که میتوانند از طریق فعالیتهای گروهی، بازیهای آموزشی و پروژههای مشارکتی پرورش یابند. معلمان میتوانند با طراحی فعالیتهای گروهی و تشویق دانشآموزان به همکاری با یکدیگر، به تقویت تابآوری آنها کمک کنند.
معلمان همچنین میتوانند با آموزش مهارتهای مدیریت استرس و مهارتهای زندگی به دانشآموزان، آنها را برای مواجهه با بحرانها و چالشهای زندگی آماده کنند. منابع آموزشی متنوع و ابزارهایی نظیر تکنیکهای تنفس عمیق، مدیتیشن و فنون مدیریت زمان میتوانند به عنوان ابزارهایی برای کمک به دانشآموزان در کاهش استرس و بهبود سلامت روانی آنها مورد استفاده قرار گیرند. این مهارتها نه تنها به تابآوری کمک میکنند، بلکه به کنترل خود و افزایش اعتماد به نفس نیز منجر میشوند.
علاوه بر این، معلمان باید به تقویت حس تعلق اجتماعی در کلاس توجه داشته باشند. برگزاری جلسات گروهی، فعالیتهای فوق برنامه و ایجاد فرصتهای گفتگو میان دانشآموزان میتواند به تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس حمایت و همبستگی در میان آنها کمک کند. این حس تعلق به دانشآموزان این امکان را میدهد که در موقعیتهای دشوار احساس یاری و پشتیبانی از سوی همکلاسیها و معلمان خود داشته باشند.
بهطور کلی، نقش معلمان در ارتقای تابآوری دانشآموزان از طریق ایجاد محیطهای آموزشی حمایتی، نقشی غیرقابل انکار است. با ایجاد ارتباطات مثبت، توجه به نیازهای عاطفی، آموزش مهارتهای اجتماعی و زندگی، و تقویت حس تعلق اجتماعی، معلمان میتوانند به ترویج تابآوری در دانشآموزان بپردازند. این فرآیند نهتنها به رشد و شکوفایی فردی دانشآموزان کمک میکند، بلکه جامعهای سالمتر و قویتر را نیز تشکیل میدهد. در نتیجه، معلمان میتوانند به عنوان چراغی در مسیر زندگی دانشآموزان عمل کنند و با فراهم آوردن شرایط مناسب، آیندهای روشنتر را برای آنها رقم زنند.
مطالب را در این رابطه دنبال کنید:
مدارس؛ کلید تقویت تابآوری اجتماعی دانشآموزان جمعه 15 فروردین 1404بنیانگذار رسانه تابآوری ایران: دکتر محمدرضا مقدسی دوشنبه 18 فروردین 1404حمایت از بخش خصوصی، کلید بهبود اقتصاد کشور دوشنبه 18 فروردین 1404
کاهش 4.8 درصدی قیمت اونس طلا در پنج روز اخیر، اما چشمانداز صعودی همچنان در افق است
کاهش 11.5 درصدی قیمت نقره در پنج روز گذشته؛ پیشبینی روند صعودی با افزایش تقاضا و اعتماد سرمایهگذاران
کاهش 6.8 درصدی قیمت پالادیوم در پی نوسانات بازار جهانی و چشمانداز نامشخص سرمایهگذاری
کاهش قیمت پلاتین به 918 دلار؛ تحولات جدید بازار و پتانسیلهای سرمایهگذاری آینده
کاهش 2.686 درصدی قیمت نفت اوپک و تداوم نوسانات در بازار نفت